• John Bugge Vestergaard

7 gode råd til at komme gennem skilsmissen.

Opdateret: 9. juli 2019

En skilsmisse kan være livs-ændrende på så mange måder, at man fuldstændig mister kontrollen over sit eget liv. Man er derfor nødt til at finde metoder til at komme gennem skilsmissen. Og dét får du inspiration til fra VISKALSKILLES.dk.


01 - træk vejret

Det lyder banalt, for du trækker formodentlig allerede vejret - men du skal gøre det ordentligt.


Tænk tilbage på de sidste par uger. Har du haft ondt i hovedet, nakken, lænden eller maven? Hvis du er ramt af din skilsmisse og gør dig bekymringer om de ting, der følger i kølvandet på den, er det forståeligt. Men så har du formodentlig ondt, fordi du spænder, når du trækker skuldrene op, rynker panden og trækker vejret overfladisk.

Du kan løsne lidt op på det ved at tage nogle rolige og dybe ind- og ud-åndinger, mens du slapper helt af i kroppen. Hvis du kan, her og nu, så sæt dig et roligt sted og luk øjnene – og prøv ikke at tænke på noget. Tag en langsom indånding gennem næsen og mærk din mave vokse, jo mere luften fylder den. Når du stopper indåndingen, skal du vente et par sekunder, før du langsomt puster ud gennem munden, indtil maven er tom. Gentag det et par gange.


Denne lille øvelse er én blandt mange, der falder ind under ”mindfullness”. Undersøg hvilke øvelser man kan lave og find nogle, der passer til dig – og prioritér dem højt, så du laver dem hver dag.


02 - få overblik

En skilsmisse er en stor livsændrende begivenhed, som har mange konsekvenser. Du bør derfor begynde din vej gennem skilsmissen ved at få det store forkromede overblik. Du kan bruge computeren som redskab, men det kan være hensigtsmæssigt at få et mere konkret visuelt overblik - for eksempel på denne måde:


​Skriv én (og kun én) udfordring på et stykke papir, f.eks. "Bolig", med store og tydelige bogstaver. Derunder skriver du i den ene side de konkrete udfordringer, der er knyttet til boligen, og i den anden side de muligheder, der er knyttet til boligen.


Udfordringerne kan eksempelvis handle om, hvorvidt du kan blive boende, om du har råd til det og om der er en tidsmæssig faktor knyttet til en eventuel fraflytning. Mulighederne kan eksempelvis handle om, at du kan flytte tættere på familien, at du har mere plads til dig selv nu hvor der er én mindre i boligen og om du skal gribe chancen og lade en ven / veninde rykke ind.


På denne måde kommer du i dybden på alle udfordringer, én ad gangen, men kan samtidig også se dem i relation til hinanden – for eksempel ”bolig” og ”job”, når du på et højere plan overvejer, om du skal flytte for at forfølge en spændende job-mulighed. Læg papirerne ud på gulvet, så du har det visuelle overblik, og start ved én seddel og stil dig selv spørgsmålet: hvis jeg løser denne udfordring, hvilke udfordringer giver dét så – og hvilke muligheder åbner jeg op for? Ved nogle sedler vil du indse, at tiden ikke er moden til at gøre noget ved dén udfordring – mens andre løser problemer og skaber muligheder, så det er dem, du starter med. Og prøv at starte ved forskellige sedler; det kan gøre, at du ser på sedlerne og sammenhængene på andre og måske nye måder.


03 - få viden

Er det første gang, du skal gennem en skilsmisse, vil du givetvis bemærke, at de mange udfordringer kræver en masse viden. Og dén viden kan være overvældende, fordi det ikke umiddelbart ligner noget, du har set før eller måske kan forholde dig til. Der er mange juridiske faldgruber, og det kan være nødvendigt med en advokat eller lignende, som kan hjælpe dig med for eksempel salg af bolig, de mange overvejelser i relation til skilsmissen eller lignende.


​Sørg derfor for at klæde dig grundigt på ved at udvide dit professionelle netværk. Det kan være en advokat, kommunal sagsbehandler, læge, psykolog og lignende, som hver især har konkrete professionelle kompetencer, som du kan have behov for i konkrete sammenhænge.


​Der er desuden megen forskellig gratis hjælp at hente på internettet - ja, du er allerede i gang med én af dem. Vi er mange, der gerne vil øse af de erfaringer, vi selv har fået gennem en skilsmisse; og nogle af os har også en faglighed, der skiller sig ud. Dét er vigtigt, for man vil opleve, at man skal være lidt varsom med rigtigheden af viden, for der er forskel på rådene: nogen giver fin hjælp, mens andre ikke aner, hvad de snakker om, så rådgivningen bliver til vildledning... Vær derfor kritisk og hør andres meninger / opfattelser.


04 - mobilisér netværket

Typisk kommer venner og familie-medlemmer af sig selv, og heldigvis, for de er ofte en stor hjælp i en svær situation. Der er dog forskel på hvordan, de kan være til gavn, og det hænger typisk sammen med personligheden: nogen er gode til at lytte, når udfordringerne presser sig på. De går ikke nødvendigvis ind i udfordringen for at være med til at løse den, men rummer blot følelserne, så man får luft og kommer af med de negative følelser. Andre er derimod netop gode til at være handlings-orienterede og ringe til f.eks. kommunen og løse de store og små ting, der skal klares. De er gode til at holde én i gang, så man ikke falder hen og misser gode muligheder for at løse udfordringerne.


05 - hold dig i gang

Det er ikke kun i forhold til udfordringerne du skal holde dig i gang. Det gælder også fysisk og mentalt.


​Fysisk er det vigtigt at holde dig i gang, fordi din hjerne udskiller stoffer, der holder negative tanker væk og i stedet holder dig frisk og giver dig overskud. Kast dig over en fysisk betonet aktivitet som løb, fitness eller cykelture med mountain-biken, men på en måde, så du bevarer glæden for dét, du laver.


Mentalt er det også vigtigt at holde dig i gang, for som nævnt følger der sorte tanker med udfordringer. Det er naturligt, men du skal ikke lade udfordringerne fylde alt. Når der er stilstand i behovet for at drøfte og forholde dig til din skilsmisse, skal du lægge det hele væk og engagere dig i en anden retning: socialt med familie eller venner, praktiske gøremål som at gå i haven eller rydde op på det pulter-kammer, som også alligevel trænger til en kærlig hånd. Det gør, du føler, at du stadig "har et liv", og du vil være mere frisk i din skilsmisse, når du tager dén frem igen.


06 - beskriv dit nye liv

Det kan føles en smule provokerende, ja måske ligefrem angst-provokerende, at man tidligt i et skilsmisse-forløb skal se fremad. Måske er man ikke klar til det, fordi følelserne sidder uden på tøjet, og måske er man kun i stand til at se bagud med fortabelse i sindet over det liv, man havde, som man (måske) savner så forfærdeligt og ønsker sig tilbage.


​Men om du vil det eller ej, så ligger fremtiden og venter på dig. Og du skal åbne dig mod fremtiden og forholde dig til, hvad der venter dig - både de ting, du aktivt kan have indflydelse på, og de ting, som du blot må acceptere. Er det for eksempel nødvendigt for dig af økonomiske grunde at finde en billigere og mindre bolig, end du har været vant til, skal du ikke lade jalousien over, at eksen stadig bor i jeres store tidligere fælles-hus gnave i dig. For så har du en åben dør i dit sind, der lukker sorte tanker ud, og du skal have lukket dén dør. Men derefter skal du en tur på nettet og finde gode praktiske ideer til, hvordan din lille bolig udnyttes maksimalt med opbevarings-plads overalt uden at man knap bemærker det.


​Du kan eventuelt bruge rådet fra punkt 2, hvor du skriver sedler om dit fremtidige liv, så det ikke bliver løse tanker, men at du i et vist omfang forpligter dig. Dit fremtidige liv er dit. Det må ikke skræmme dig - du skal være klar til at omfavne det, så du har kontrollen over det og nyder hvert et øjeblik.


07 - hold ud

Det er svært at sige noget om, hvor lang tid en skilsmisse tager. Det kan godt tage både måneder og år. Men det kan også tage lang tid at komme overens med sin nye livs-situation. Det kan også tage måneder og år - og strække sig længere ind i fremtiden, end man nogensinde kunne forestille sig.


​Det er en stor udfordring at være under dette evige pres, fordi man bare ønsker, det vil slutte, så man kan komme videre med sit normale liv som alle andre. Her er det vanskeligt at give andre råd end "hold ud". Du skal nok komme ud på den anden side, men det er ikke givet, det er en proces, der kan forceres.


​Er du i stand til at bearbejde dine udfordringer og være psykisk robust, vil det nok hjælpe på processen. På den anden side er der to til en skilsmisse, og er den anden part ikke robust, ikke i stand til at bearbejde sine udfordringer og har måske indstillet sig på at vinde den anden tilbage eller bekrige vedkommende - ja, så vil du muligvis blive fastholdt i noget, du egentlig var parat til at komme videre fra.


Men som sagt: man skal nok komme gennem sin skilsmisse, og mange vil på et tidspunkt kunne kigge tilbage og konstatere, at de har føjet skilsmissen til deres livserfaringer - og at de er i fuld gang med at leve deres nye liv. Sådan vil det også gå for dig. Du skal først igennem forskellige udfordringer, men du skal tro på, at du en dag når igennem din skilsmisse.

44 visninger

©2020 VISKALSKILLES.dk.